previous next Up Title Contents Index

Analogiat ja animaatiot

Oppaassa käytetään pedagogisina apuvälineinä ajattelumallin ja toimintamallin yhdistämistä, analogioita ja animaatioita.

Ajattelumallilla takoitetaan rakennetta, joka oppijan ajatuksissa täytyy olla, ennen kuin hän kykenee käytännössä omaksumaan jonkin uuden asian. Oppaassa pyritään löytämään kunkin uuden asian esittämisen yhteydessä ajattelumalli, jonka oppija tarvitsee voidakseen motivoida itseään uuden asian oppimiseen.

Toimintamalli on ajattelumallin konkreettinen toteutuma: kun mielessä on jokin ajatus, se pitää voida toteuttaa käytännön välinen.

Analogialla tarkoitetaan jonkin tapahtuman tai rakenteen rinnakkaisilmentymää.

Ohjelmasilmukassa pyöriminen voidaan esimerkiksi nähdä juoksuradalla radan kiertämisenä esim. Cooperin testin aikana. Kyse on siis kahdesta keskenään samankaltaisesta ilmiöstä, jotka kuitenkin ovat "eri maailmoista".

Kun asiaa tarkastellaan analogisesta näkökulmasta, vaikea asia voikin näyttää helpolta.

Rinnakkaisilmiötä voidaan tarkastella myös metaforana: Metaforassa on kysymys  kahden maailman A ja B rinnastamisesta siten, että A:ssa voidaan nähdä oleva samanlaiset rakenteet kuin B:ssä.

Esimerkiksi Windowsin työpöytä on metafora. Se kuvaa paikkaa, jossa keskeneräiset työt lojuvat. Reaalimaailmassa työpöydän alta löytyy yleensä roskakori. Windowsin työpöydällä on myös roskakori (tuhottujen tiedostojen säilytyspaikka.)

Joskus voi olla vaikeaa tehdä ero analogian ja metaforan kesken. Tässä ei   puutu tähän filosofiseen tieteenalan. Analogiseen (tai metaforiseen) rinnakkaismaailmaan pääset useilta sivuilta napasauttamalla ufoa:

TN00018A.gif (1390 bytes)

Tässä verkkojulkaisussa esitettävät analogiat on (pääosin) ideoitu oppilaiden harjoitustehtävinä. Kun kyseessä on oppilastyönä ideoitu analogia, tästä on maininta analogian yhteydessä.

Animaatiolla tarkoitetaan tässä yhteydessä jonkin ilmiön tai tapahtuman kuvaamista vaihtuvin teksti- tai kuvaelementein. Animaatiota pääset katselemaan eri sivuilta napsauttamalla Pisan kaltevaa tornia:

TN00054A.gif (2081 bytes)

Tässä verkkojulkaisussa esitettävät animaatiot on (pääosin) ideoitu ja ohjelmoitu oppilaiden harjoitustehtävinä. Kun kyseessä on oppilastyönä toteutettu animaatio, tästä on maininta animaation yhteydessä.

previous next Up Title Contents Index